COVID-19 – belangrijke informatie voor piloten

Advies aan alle piloten

In navolging van het ministerieel besluit van woensdag 18 maart 2020 betreffenden de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken zijn volgende activiteiten verboden:

• Samenscholingen
  • Privé activiteiten van sportieve en recreatieve aard

Dit betekent dat alle trainings- en gewone vluchten van sportieve en recreatieve aard verboden zijn.

Enkel essentiële vluchten die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de Natie en de behoeften van de bevolking zijn toegelaten.

Het DGLV is zich er terdege van bewust dat door de coronaproblematiek vele trainingssessies, vaardigheidstests (skill-tests) en bekwaamheidsproeven (proficiency checks) momenteel niet kunnen doorgaan.

Het DGLV bekijkt, samen met EASA (European Aviation Safety Agency), welke maatregelen kunnen worden getroffen voor de piloten van wie rating(s) en certificaten binnenkort vervallen.

Heeft u nog vragen?

Zoals u reeds hebt kunnen vaststellen verandert de situatie van uur tot uur.
Om u tijdig en op een correcte manier te informeren, heeft het DGLV een specifieke “COVID-19 (Coronavirus)” webpagina aangemaakt (https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/covid_19_coronavirus). Op deze pagina zal het DGLV regelmatig informatie plaatsen die verband houdt met het Coronavirus en die nuttig kan zijn voor u. Mogen wij daarom vragen om regelmatig deze pagina te raadplegen.

Ook EASA verzamelde alle info op een webpagina: https://www.easa.europa.eu/coronavirus-covid-19

DGLV / Vergunningen