Naar aanleiding van recente meldingen van warmeluchtballonnen die de RMZ/TMZ van EBKT binnenvaren zonder actieve transponder en/of radiocontact, wil het BCAA Safety Promotion team onze leden ballonvaarders herinneren aan de transponder- en radiovereisten bij het vliegen in specifieke RMZ/TMZ.
Vereisten voor communicatie en SSR Transponder
De Europese Verordening (EU) 923/2012, sectie 6/SERA.6005, specificeert de algemene vereisten bij het vliegen in RMZ/TMZ en is van toepassing op alle luchtvaartuigen.
Algemene regels voor het vliegen in RMZ/TMZ zijn ook opgenomen in de Aeronautical Information Publication, AIP voor BELGIË (ENR 1.1 §1.9).
Referentie:
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02012R0923-20240215&qid=1712831604424
- eAIP België en Luxemburg (skeyes.be)
Verplichte vereisten
De specifieke vereisten voor het vliegen doorheen de Kortrijk RMZ/TMZ zijn beschreven in de AIP.
Alle luchtvaartuigen, ook warmeluchtballonnen (HAB), moeten aan deze eisen voldoen.
Merk op dat een transponder Mode S verplicht is om over Kortrijk RMZ/TMZ te vliegen voor alle luchtvaartuigen, AD EBKT 2.17.
Referentie:
- eAIP België en Luxemburg (skeyes.be)
EBKT Safety Briefing update
Een verplichte veiligheidsbriefing voor alle vliegtuigen die van/naar EBKT willen vliegen is online beschikbaar (laatste update 11.07.2024). De informatie in deze briefing kan ook van belang zijn voor andere vliegtuigexploitanten die van plan zijn om in de omgeving van EBKT en/of binnen de RMZ/TMZ te vliegen.
Referentie: