Eerste warmeluchtballonvaart Sint-Niklaas

Vandaag 6 september 2020 is het 50 jaar geleden dat François Schaut met de PH-BEN de allereerste opstijging met een heteluchtballon vanaf de Grote Markt in Sint-Niklaas voor zijn rekening nam.

Naar verluid was het tevens wereldwijd de allereerste heteluchtopstijging vanuit een stadscentrum. De door Petrogaz via haar zustermaatschappij Benegas gehuurde ballon steeg destijds om 18:20 op, met alleen François aan boord; kort daarop gevolgd door Don Cameron en Tom Sage in de G-AYAM en Gerard Delforge met Henri Vander Linden in de Planta-ballon.

De drie ballonnen kregen in de buurt van Bornem weer vaste grond onder de mand.

Op YouTube is een mooi historisch filmpje te vinden van de opstijgingen ( “1st Modern Hot Air Balloon Ascent Sint-Niklaas 1970”).

Het was de bedoeling dat de inmiddels 84-jarige François ter gelegenheid van het jubileum dit jaar weer zou deelnemen aan de Vredefeesten, totdat het coronavirus daar een stokje voor stak.

One Response

1. Beaux souvenirs, mes vols d’écolage avec Henri, Gérard, François, Don et Tom à Céroux-Mousty , Beloeil ou St Niklaas. Small world !

Comments are closed.